Vierdaagse rondrit in de Peloponnessos /Tweedaagse Kalamata-Pilos /Zesdaagse rondrit Macedonie - Meteora - Pilosgebegte
Afstand ongeveer 700 km in 4 dagen.

Zie kaart

Uitstap naar de prachtige stad Monemvassia en de provincie Mani, het middelste van de drie schiereilanden die vanuit de Peloponnesos uitsteken in de Middellandse Zee.
Het heeft een prachtige Westkust en specifieke huizen. We bezochten ook het uitzonderlijk bewaarde Mistras, het oude Sparta en reden langs mooie vergezichten en bergen in de Peloponnesos.

We maakten deze rondrit de laatste week van mei 2009. We vertrokken nooit voor 9 u ‘s morgens en waren ‘s avonds altijd rond 18 u ter plaatse. Onderweg aten we ‘s morgens brood en ‘s middags soms picknick en soms gingen we ‘s middags zoals ‘s avonds lekker eten in een restaurant. De prijzen schommelen overal rond de 7 €.
Om te slapen keken we uit naar “Rooms ” en konden, buiten het seizoen en met wat afdingen, altijd goedkoop slapen:30 € voor een kamer voor 2 personen, zonder ontbijt.

De reisweg:

Istmia, Korinthe, Argos, Astros, Leonidio, Lambokampos, Kyparissi, terug naar Lambokampos, Richea, Agia Kyriaki en zo naar Monemvassia, over Molaoi naar Gytheio. Zo verder naar Kotronas en het zuiden van de provincie Mani. Langs Vathia verder omhoog langs de prachtige Westkust, richting Kalamata, naar Mistras en Sparta en zo naar Tripoli en Korinthe.

Onderweg namen we foto’s van vele mooie gebouwen en landschappen.

Reisweg dag per dag

Onze reisweg dag per dag.

– Onze eerste dag:  190 km – 5,30 rijden.We vertrekken in Isthmia, aan het appartement.  We rijden bij Korinthe de autostrade naar Tripoli en verlaten de autostrade in Nemea, richting Argos. Zo gaan we verder naar Astros en zo naar Leonidio. Onderweg, voor Leonidio in Menigirakki is er een mooi meer, een natuurgebied met allerlei vogels. Van Leonidio rijden we naar over Poulithra, Peléta en naar Kremasti.

Vanaf hier kan je kiezen uit twee mogelijkheden:

• keuze 1 : langs het binnenland naar Monemvassia  via Ag. Dimitrios, Apidia, Molai, Agia Kyriaki en Monemvassia. Vanaf het Korinthe tot Monemvassia langs deze route heb je 30 km minder dan de tweede route.
  • keuze 2: over de bergen naar Lambokampos, Charakas en zo met een zicht op diepe kloven en de mooie wit geschilderde huizen, naar Kyparissi, aan de zee.
    We kozen deze route en gingen slapen in Kapyrissi
– Onze tweede dag: 160 km – 3,45 u rijden.

De volgende dag terug over Lambokampos, Richea, Lerax, Ariana en dan naar Agia Kyriaki en zo naar Monemvassia.
In Monemvassio moet je zeker je tijd nemen om deze prachtige stad in en tegen de rotsen te gaan bezoeken. Van daar over Molaoi naar Gytheio. Zo verder naar Chossiario en Skoutaris.
Vandaar reden we naar Kotronas waar we overnachtten. Misschien kan je een andere plaats in de nabijheid zoeken, want dit was het minst meegevallen.

– Derde dag: 160 km en 3,30 u rijden

We vertrekken zoals altijd niet te vroeg en rijden langs Kokkala en Lagia naar Vathia, het mooiste torendorp van de provincie Mani, een bezoekje waard. Verder richting langs de Westkust. We komen de dorpen Kyta en Mina tegen. Tussendoor rijden we langs de prachtige kustweg en soms hoog in de bergen, meer dan 1000 m. We rijden verder richting Kalamata, en stoppen even in Stoupa, een prachtig zandstrand waar je even kunt verpauzen en iets eten of drinken. Verderop in voor Kampos, verlaten we de hoofdweg richting Kitries aan de zee. Op die baan zijn er gelegenheden genoeg om te slapen. Wij sliepen onderweg in een groot appartementsgebouw, maar ben de stad vergeten.

– Vierde dag: 190 km, en 4 u rijden

Na een ontbijt op het strand vertrekken we richting Kalamata. We laten die stad links liggen en rijden richting Mistras en Sparta. Mistras is zeer mooi en goed bewaard met huizen, fresco’s en paleizen. Het is het oude Sparta. Vandaar rijden we richting Sparta. Wij zijn er enkel gaan eten op een mooie plaats en bezochten ook het Olijfmuseum. Beiden zijn de moeite waard in Sparta. Verder rijden richting Tripoli.

We nemen de autostrade en achter Tripoli verlaten we nog even de autostrade richting “Ancient Mantineia”. Een speciale plaats met een uitzonderlijk gebouw waar verschillende stijlen zijn in verwerkt en niet zolang geleden is opgericht.

Nadien terug naar de autostrade … recht naar Korinthe en naar het appartement.

Het was een mooie en rustige vierdaagse.

zie hier de kaart
Afstand 518 km

Deze uitstap werd in 2011 door Pascal en Kristine gedaan in twee dagen. .
Ze namen de autostrade tot +/- 45 km voorbij Tripoli en dan verder naar Kalamata en verolgens rechtsaf naar Messini.
Het oude Messéne (op +/- 30 km) kan je eventueel bezoeken op de terugweg. Je kan hier ook naar de watervallen van Polilymnio.
Aangekomen in Pilos staat de teller op 220 km.
We rijden verder naar Methoni en terug naar Pilos
en bezoeken de burcht. Daar hebben we een prachtig zicht.
In de buurt zijn er het eiland Sfaktiria, Petrohori, Paliokastro en Voidokilia met een prachtige baai.

We keren terug richting Chora en bezoeken een 8 tal km voor Chora het paleis van Nestor met zijn museum.
Verder rijden naar Filiatra en Kiparissia met zijn mooi zandstrand.
Tenslotte keren we terug naar het appartement Villa Annabelle over Tripoli naar Korinthe.

Bezoek aan Macedonïe met Thessaloniki en het schiereiland Chalkidiki met de berg Athos. Nadien reden we een lange tocht met onderweg de prachtige bergen ‘Meteora’.

duur: 6 dagen met 1140 km in mei 2011. Zie hieronder de kaart en informatie over de twee delen van de reisweg.

Voor deze rondrit namen we het vliegtuig tot Thessaloniki en huurden daar een auto. We deden eerst de drie schiereilanden Kassandra, Sithonia en Athos.
Vervolgens reden we Zuidwaarts naar Isthmia, naar ons appartement.We volgden het voorbeeld van onze trouwe vakantiegangers Pascal en Kristine.

• Vlucht naar Thessaloniki en terugvlucht van Athene.

• We boekten de auto en die stond klaar op de luchthaven van Thessaloniki en we leverden hem nadien in op de luchthaven van Athene. Opgelet we betaalden voor 24 dagen 450 € maar moesten 50 % opleg betalen om hem op een andere plaats in te leveren

We bezochten eerst Macedonië en reden nadien van Thessaloniki tot Korinthe. Onderweg zagen we de prachtige bergen ‘Meteora’.

Eerste deel reisweg: Thessaloniki en Macedonië en het district Chalkidiki met zijn drie schiereilanden

We bezoeken het Griekse district Chalkidiki in Macedonië. Het is het schiereiland met als derde “poot” Athos die bekend staat vanwege de Autonome monnikenstaat die zich hier sinds de 10e eeuw heeft gevestigd. Athos is eigenlijk de naam van het schiereiland en tegelijk van de berg die zich helemaal in het zuiden bevindt.
Plan eerste deel van onze reisweg

Eerste dag: ongeveer 50 km
We kwamen ‘s avonds toe in Thessaloniki en reden Zuid-Oostwaarts richting de drie schiereilanden met Kassandra, Sithonia en Athos. Eerst naar de stad Nea-Kalikratia waar we gingen logeren in hotel “Sun Beach hotel”. Aan te raden hotelletje aan het strand. ( 33 € / 2p/ k+O )

Tweede dag: 220 km
We reden naar het middelste schiereiland Sithonia, langs Moudania, Gerakini naar Nikiri.
Het gaat langs aangename wegen en mooie landschappen tot in de Zuidelijkste punt Koufos en nadien verder langs de andere kant van het schiereiland naar het derde schiereiland Athos naar de stad Ouranopoli. Onderweg gingen we lekker eten in een restaurantje “OPEYKOS” in Porto Koufos.
In Ouranopoli sliepen we in een groot hotel “Theoxenia” half pension aan 50 € / 2pers.

Derde dag: 130 km
We namen in deze stad een boot om tot beneden aan het schiereiland te varen naast de berg Athos. Dit is een landstrook die vol staat met kloosters en door de Griekse overheid toegestaan is aan de kloosters; zoiets als Vaticaanstad in Italie. Lees meer hierover op http://nl.wikipedia.org/wiki/Athos_%28schiereiland%29
Echt meegevallen is die boottocht voor ons niet. Het is nogal eentonig maar dat is een kwestie van smaak. We betaalden voor drie uur varen 18 € / pers.
Nadien reden we langs Stagyra en Startoniki naar Thessaloniki..
Hier verbleven we in een oud en sober hotel Nea Metropolis. Midden in de stad maar geen parking. Die moesten we zoeken inde aanpalende straten. Dat was wel een probleem. Overnachten en ontbijt kostte 47 €/ 2 pers. ‘s Avonds gingen we eten in een gekend restaurant, lekker en bij prijs, typisch Grieks.

Tweede deel reisweg: Thessaloniki-Meteora-Pilosgebergte-Korinthe
Plan tweede deel Thessaloniki – Korinthe
Vierde dag: 230 km
Thessaloniki. Hier dachten we een mooie dag van te maken met vele bezoeken. Spijtig want het was juist staking. Vele straten afgezet, geen openbaar vervoer en het city-busje dat we dachten te nemen reed niet. Dan maar een wandeling langs mooie pleintjes en grote brede lanen naar de kust en terug.
Van Thessaloniki reden we naar Kalampaka, naar de bergen “Meteora”. Lees meer over dit werelderfgoed van de Unesco hier
Dit zijn de mooiste formatie bergen en kloosters die ik al gezien heb. Echt indrukwekkend. We sliepen in een gezellig hotelletje tegen de bergen in Mastraki, een gehucht van Kalampaka.

Vijfde dag: 140 km ( ter plaatse nog een toer van Pilosgebergte – Volos:
We verlaten de imposante bergen “Meteora” en rijden over Larissa naar Volos.
Daar is de berg Pilio en is er op het schiereiland een mooie rondrit te maken. Zeer mooie natuur. We hadden daar best een dag voor uitgetrokken maar hadden het niet voorzien en deden het in snel tempo. Slechte zaak want de tocht was lang en oneindig veel bochten.
We sliepen in een zeer sober maar net hotelletje aan het strand met mooi zicht. 35 € / 2 pers. En gingen lekker ontbijten in taverne “Pigassos” 5 €/ pers

Zesde dag: 365 km
Volos naar ons appartement inIsthmia.
We namen de route Lamia, Thiva, Erythres, naar Eleftina aan de autostrade “Athene-Corinth”en zo naar Istmia, ons appartement.
Je zou ook na Thiva en enkele km na Erythres ook rechts af kunnen slaan naar Vilia en dan zo Aigosthena , naar Psata aan de kust en dan de lange eenzame maar mooie kustweg volgen tot Agio Sotira en daar links afslaan naar Loutraki en zo naar het appartement. plan langs kustweg en Loutraki. ( Zelfde aantal km; maar 45 min. Langer rijden )

Indien we niet eerder Delphi hadden bezocht zouden dat zeker hebben meegenomen. Het ligt op de weg Lamia en Thiva slechts een omweg van 50 km.

Besluit: Deze rondrit is echt de moeite om te doen, ieder op zijn eigen tempo en naar de bezienswaardigheden die men zelf verkiest.

Naast onze eigen ervaringen vonden we ook veel informatie op Wikipedia, waarvoor dank.

De daguitstappen vind je hier.

De uitstappen dichtbij vind je hier.